Translate

søndag den 10. februar 2013

Boller op, boller ned.....

Som du muligvis har bemærket, er det i dag FASTELAVN!!! :-)

Konstaterede at jeg stadig var fuld af kagebage-energi og besluttede derfor at kaste mig ud i at bage fastelavnsboller.

Okay, endnu et kageprojekt jeg aldrig har prøvet før: What to do? Jeg tog selvfølgelig et smut på nettet - Google er min ven!

Det var bestemt ikke svært at finde opskrifter på fastelavnsboller i alverdens afskygninger, men syntes det var irriterende, at der blandt ingredienserne stod et eller andet "mystisk"... Så jeg måtte da lige kigge en del opskrifter igennem, før jeg fandt en, som jeg syntes lød tilpas nem for en førstegangs-fastelavnsbollebager som mig :-D

Frem med forklædet og i gang!

Der blev lavet to portioner, hvor den ene blev med creme ligesom i opskriften og den anden portion blev med en lille smule creme + marcipan og nougat. Ved ikke, hvor idéen til marcipan/nougat udgaven kom fra - det var bare en tanke og det måtte da afprøves.

Der stod ikke i opskriften, hvor længe dejen skulle hæve, kun at den skulle hæve til dobbelt størrelse. Portion nr. 1 lod jeg hæve en 25-30 min. Portion 2 hævede et kvarters tid længere, fordi jeg stadig var i gang med at forme boller af portion 1...

Da portion 1 kom ud af ovnen, var mange af bollerne revnet, øv. I det hele taget blev portion 2 bare bedst. Begge slags smager deeejligt :-)



Opskriften kan findes her: Birgits fastelavnsboller

Ingen kommentarer:

Send en kommentar